برگزاری جلسه هم اندیشی در خصوص حفاظت و بهره برداری از جنگلها

به مناسبت هفته پژوهش جلسه هم اندیشی در روز دوشنبه مورخ ۲۵ اذرماه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با حضور جمعی از اساتید دانشکده علوم جنگل- مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی- اداره کل منابع طبیعی- سازمان حفاظت از محیط زیست- مجری طرح جنگلداری شموشک و تعدادی از دانشجویان در سالن رشد برگزار شد. در ابتدای این جلسه دکتر مهاجر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان ضمن انتقاد شدید از عملکرد اداره کل منابع طبیعی در خصوص عدم حفاظت مناسب و عدم توسعه جنگل در ۳۰ سال اخیر با توجه به هزینه کرد میلیاردی کل فلسفه بهره برداری از جنگلها را زیر سوال برده و تاکید بر تعطیلی طرحهای جنگلداری و استراحت ده ساله جنگلها شدند. پس از ایشان مهندس خواجه مدیر کل سابق منابع طبیعی استان گلستان و دکتر معیری مدیرگروه جنگلداری و مهندس صادقیان رئیس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و کارشناسی از مرکز تحقیقات و مهندس موسوی نژاد و چند نفر دیگر از کارشناسان مطالبی را در دفاع از عملکرد اداره کل منابع طبیعی و لزوم بهره برداری از جنگلها عنوان کردند. بنده هم البته مطالبی را به نقد از مطالب دکتر مهاجر تقدیم دوستان می کنم:

 

جناب دکتر مهاجر انتقاد کردند که چرا سطح جنگلهای استان در طی سی سالگذشته اضافه نشده و ثابت مانده است؟ بنده باید خدمت این عزیز عرض کنم که طبق آمار موجود با توجه به انجام جنگلکاری حدود هفتاد هزار هکتار در شرق استان سطح جنگلها افزایش پیدا کرده و زحمات زیادی در این خصوص متقبل شده است و اگر هم به فرض محال سطح ثابت مانده باشد پس منابع طبیعی کار بسیار بزرگی انجام داده که توانسته در طول سی سال سطح را حفظ کند! و این خلاف گزارشاتی است که دائما در خصوص کاهش مستمر سطح جنگلها عنوان می شود

سوالی دارم از آقای دکتر مهاجر که شما تا چه اندازه توانسته اید از تنوع و جمعیت حیات وحش در طول سی سال گذشته حفاظت کنید که دائما جمعیت آنها رو به کاهش است!

 

ادامه نوشته

آيين نامه اجرايي ماده 2 قانون حفظ وحمايت ازمنابع طبيعي وذخايرجنگلي كشور ( مصوب 16/12/1371 هيات وزيرا

هيات وزيران درجلسه مورخ 16/12/1371 بنابه پيشنهاد شماره 7767/71/10/و مورخ 28/10/1371 وزرات جهاد سازندگي وبه استناد ماده (3) قانون حفظ وحمايت ازمنابع طبيعي و ذخاير جنگل كشورمصوب 1371، آيين نامه اجرايي ماده (2) قانون ياد شده رابه شرح زير تصويب نمود:


ادامه نوشته

استفاده از هلیکوپتر در آتش سوزی های سال 1389 در استان گلستان


تصاویری زیبا از جنگل جهان نمای کردکوی در استان گلستان


تصاویر از علیرضا سنچولی

اصول نشانه گذاری در جنگل

1-  نشانه گذاری

  نشانه گذاری انتخاب دقیق و درست درخت برای برداشت بر اساس اصول جنگلداری و جنگل شناسی است .  نشانه گذاری در طرح های جنگلداری بر اساس دستورات فنی کتابچه های مصوب طرح های جنگلداری صورت می گیرد .

2- اهمیت

نشانه گذاری ، جزو مهمترین کارهای مدیریت جنگل به شمار می رود و در وضعیت اقتصادی و زیست بومی حال و آینده جنگل بسیار تأثیرگذار است .

     بیوله ، جنگل شناس سوییسی همواره می گفت : نشانه گذاری مهم ترین کار یک مهندس جنگل است .

     در مورد اهمیت نشانه گذاری هرچه گفته شود ، باز هم کم است .

     انتخاب یک درخت بلوط یا راش 200 تا 250 ساله کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست . باقی گذاشتن یا برداشتن هر درخت تأثیر زیادی در شرایط رویشگاهی و خصوصیات توده جنگلی دارد زیرا ساختار آینده و پایداری آن را تحت تأثیر قرار می دهد .

3- هدف


 

ادامه نوشته

بهره برداری جنگلهای شمال. درست یا غلط؟

"در یک روز سرد زمستانی که خورشید با آن نور ضعیف و کم رمقش در حال تابیدن بود به اتفاق تعدادی از دوستان به قصد کوه نوردی عازم جنگل شدیم. چند روز قبل برف آمده بود و هنوز در بسیاری از سطح جنگل پوشیده از برف بود. هوا خیلی خوب بود و مناسب برای کوه نوردی و یا بهتر است بگویم جنگل نوردی. همچنان که از جاده به سمت بالا حرکت می کردیم متوجه صدای اره موتوری شدیم که مشغول کار بود و هرچه نزدیکتر می‌شدیم صدای آن گوشخراش‌تر می‌شد. به محل کار اره موتوری که رسیدیم مشاهده کردیم تعدادی از کارگران  مشغول قطع درختان بودند. درختان تنومند و سر به فلک کشیده ای که همراه با غرش اره موتوری می‌افتادند و نقش بر زمین می‌شدند. به راستی که صدای اره موتوری آهنگ مرگ است. مرگ درختان بی‌گناه. به این فکر افتادم که یکی باید جلوی این قتل و غارت را بگیرد. جنگل به این زیبایی حیف است که چنین نیست و نابود شود. در ابتدا با دوربین عکاسی که بهمراه داشتم تعدادی عکس از آن صحنه دلخراش گرفتم و تصمیم گرفتم که موضوع را از طرق مختلفی پیگیری کنم و......."

ادامه نوشته

داستان حضرت خضر(ع) و چوپان:

در روایت است که در شبی سرد و زمستانی حضرت خضر(ع) از صحرایی عبور می‌کرد و در مسیرش به یک دامداری رسید که در آن چوپانی از گله‌اش نگهداری می‌کرد. این چوپان سگی داشت قوی هیکل که از گوسفندانش محافظت می‌کرد. حضرت خضر(ع) از آن چوپان خواهش کرد که شب را در کنارش بماند و چوپان علیرغم اینکه ایشان را نمی‌شناخت با درخواستش موافقت کرد. چوپان برای شام شیر برنج تدارک دید و مشغول درست کردن آن شد. در این هنگام سگ گله شروع به زوزه کشیدن نمود و در جواب این زوزه گرگی از بالای کوه نیز زوزه کشید.

ادامه نوشته

روش خانگی شیرین کردن میوه زیتون با سود

بدون در نظر گرفتن مکان، زمان و واریته زیتون، برای شیرین کردن و تهیه کنسرو زیتون شور یا ترش میتوان زیتونها را به گروههای فوق تفکیک کرد.

کاشت و پرورش زیتون از گذشته در کشور ایران رایج بوده و در سالهای اخیر با پیشرفتهائی که در اصلاح ژنتیکی درختان زیتون ارقام کنسروی صورت گرفته و به سبب آگاهی مردم از خواص بسیار میوهٔ زیتون، علاقه مندی به کاشت این درخت با ارزش زیاد شده است؛ به گونه ای که مردم راغب شده اند هر جائیکه شرایط کاشت فراهم باشد؛ اعم از باغ، باغچه، حیاط منزل، حواشی اراضی کشاورزی و هر جای مناسبی اقدام به کاشت زیتون نمایند.
در ایران از سالها پیش تاکنون درختان زیتون زیادی بصورت متفرق کاشته شده که اکنون به مرحله میوه دهی رسیده اند و از آنجائیکه جمع آوری و فروش محصول در این سطح محدود بصرفه نیست؛ لذا صاحبان این درختان راغب هستند تا روش ساده ای را برای فرآوری محصول بکار گیرند. در مناطق مرکزی و جنوبی کشور روشهای فرآوری زیتون در منزل مرسوم نیست، امید است این دستور کار که مبنای علمی و تجربی دارد مفید واقع گردد.

بقیه در ادامه مطلب:
ادامه نوشته

نقدی بر بیانات آقای پیمان یوسفی آذر

با سلام

اخیرا مجله (دانش غذا و کشاورزی) به شماره ۸۰ فروردین ۹۰ مطلبی را از قول آقای پیمان یوسفی آذر منتشرکردند که جا دارد کمی در این خصوص قلم فرسایی کنیم.

از اینکه ما در سازمان جنگلها و مراتع کشور مشکلات مدیریتی داریم شکی نیست و این مشکلات هم در سطح کلان سازمان و هم در ادارات کل استانها قابل لمس است ولی آقای یوسفی آذر یک سری مطالبی عنوان نموده که جای کمی تامل دارد.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

خدایا :

خدایا، آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم

 

و آنگونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم . . .

(کورش کبیر)